هل البعيد عن العين بعيد عن القلب ؟؟؟
النتائج 1 إلى 28 من 28

الموضوع: هل البعيد عن العين بعيد عن القلب ؟؟؟

  1. #1
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي هل البعيد عن العين بعيد عن القلب ؟؟؟



    دائما ما يحدث في حياتنا ونعيش مرحلة حب ولكن ..........

    فجأة يبتعد عننا فى ظروف ما, ولاسباب مختلفة تجبر الطرفين البعد ......

    ويظن الطرفين او احد الطرفين ان كل منهم نسي الطرف الاخر بسبب البعد وانه ليس قريب من عينه ...

    سؤالى ..

    هل البعيد عن العين بعيد عن القلب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  2. #2
    عضو برونزي الصورة الرمزية علي عبدالودود
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    اينما وجد الحب
    المشاركات
    1,210
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي

    طبعا ليس في كل الاحوال يا ساسو حسب درجة الحب في ناس بتبعد بيزيد الشوق ليهم ونتمنى نلتقي بيهم (( في ناس نهواهم وناس نغواهم وناس لوبعدوا عنا يزيد غلاهم )) ...........
    التعديل الأخير تم بواسطة علي عبدالودود ; 02-22-2009 الساعة 02:43 AM



    [BIMG]http://www.a7laresalh.com/resala/aboshdg-c4e008ff5e.gif[/BIMG]
    [BIMG]http://i41.tinypic.com/t0ov9f.jpg[/BIMG]

    قرآن يتلي آناء الليل وأطراف النهار
    لمعظم قراء العالم العربي .. انشرها يا اخي الكريم
    http://www.mhct.net/

  3. #3
    عضو فضي الصورة الرمزية Mo.Eb
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    216NE
    المشاركات
    4,565
    معدل تقييم المستوى
    51

    ممتاز

    هو طبعا أكيد البعد يولد الجفاء حتي لو كانوا بيموتوا في بعض ، لكن التواصل يبقي الحب حتي لو قل لكنه هيبقي ،
    لكن البعد ده يا جماعه شيء قاسي فعلا وإسألونا نحن من نبعد عن أوطاننا بجد البعد يجعل الشخص مننا ينسي كل شيء ،
    هو مش نسيان لكن قسوة ومرارة الأيام والظروف المحيطه بينا ،
    بس الحمد لله بنحاول نتواصل مع أحبتنا داخل أوطاننا ،
    حتي لا نَنسي ولا نُنسي

  4. #4
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    ميرسي لكلامك يازيزو وممكن زى ماقولت مهما الناس دى بعدو بتتمنى فعلا تشوفهم وبتبقا مشتاق ليهم بس لو البعد زاد هيولد جفا بجد

    تيتو اشكرك جدا لرأيك واكيد طبعا البعد عما تحب اولها بيبقا اشواق ووسطها عذاب واخرها نسيان

    الا اذا كان فى تواصل لكن لو مفيش معتقدتش اننا هنفضل فاكرينه زى زمان

    ميرسي ليكو جدا


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  5. #5
    عضو برونزي الصورة الرمزية علي عبدالودود
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    اينما وجد الحب
    المشاركات
    1,210
    معدل تقييم المستوى
    18

    افتراضي

    المثل بيقول اسال مجرب ولا تسال طبيب



    [BIMG]http://www.a7laresalh.com/resala/aboshdg-c4e008ff5e.gif[/BIMG]
    [BIMG]http://i41.tinypic.com/t0ov9f.jpg[/BIMG]

    قرآن يتلي آناء الليل وأطراف النهار
    لمعظم قراء العالم العربي .. انشرها يا اخي الكريم
    http://www.mhct.net/

  6. #6
    عضو الصورة الرمزية Ruba 34
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    brooklyn )new york )
    المشاركات
    149
    معدل تقييم المستوى
    7

    سؤال

    مو دائما البعيد عن العين بعيد عن القلب لكن بالنسبه لي
    يختلف من شخص لاخر
    قصدي يعني depend
    اي ممكن تلاقي شخص يفتقد الاماكن والاشخاص والاصحاب والذكريات ولديه مشاعر واحاسيس فياضه ولا تنتهي بمرور الزمن
    وتجد اخر لا يفتقد شيئ اصلا لا اهل ولا اصحاب ولا اماكن
    ويعيش للحظه ال عايشها وبس ولا يشعر بالغربه وهذا للاسف موجود
    لكن الصنف الاخر موجود اكتر فمعظمنا يحن للوطن للاهل للاصدقاء لايام الطفوله وللاحباب مهم طال الزمن
    يعني من الاخر فروق فرديه
    وجهة نظر واتمني اسمع رايكم فيما
    مش قلت لكم اني احب المناقشات
    ( يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك )
    ربا

  7. #7
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    نورتى ياربا برأيك واسعدنى كتير مشاركتك
    وممكن يكون فعلا فى اشخاص مهما بعدوا عن الناس اللى بيحبو مش هايقدر ينساهم بس لازم لازم يكون فى تواصل بينا
    صدقينى مهما الانسان بعد عن اللى بيحبه وانقطعت الاخبار اكيد هايجى فى يوم ويقل الحب ده وبعدين يحل محله حب جديد ويكونوا قريبين من العين والقلب ده طبعا فى حالة الحبيب لحبيبته
    مش من الشخص لاهله واسرته واخواته

    وميرسي جدا لردك مرة تانية


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  8. #8
    عضو برونزي الصورة الرمزية لبنيتا
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    المدينـــه المنـــــــورة
    العمر
    28
    المشاركات
    1,836
    معدل تقييم المستوى
    24

    افتراضي

    البعيد عن العين بعيد عن القلب
    الجمله دية كنت خايفة منها جداجدا وكنت خايفة تحصل معايا بس الحمد لله لقيتها لاء مش في كل الحالات واحنا ممكن ننسي ناس عنينا شايفها كل يوم بس ننسها ونبعدها عن قلبنا ومن مشاعرنا لاكن مش بالبعد نقدر ننسي اعز الناس ومتفقة مع تيتو في الجمله دية جدا
    (التواصل يبقي الحب ) دة اهم حاجة لتقوية الحب وتحدي اي بعد
    وربنا يقرب البعيد يارب
    شكرا لموضوعك الجميل ساسو ومزيد من التألق

  9. #9
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    ده رأيي بردو يالبنيتا طول مافى تواصل بينهم يبقا الحب هايبقا موجود لكن فى عدم انقطاع اى حاجة عن الشخص اكيد سهل ينسي ولو بعد فترة

    ميرسي ياقمرى على رأيك اللى اسعدنى ده


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  10. #10
    عضو الصورة الرمزية Ruba 34
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    brooklyn )new york )
    المشاركات
    149
    معدل تقييم المستوى
    7

    افتراضي

    ( يا مقلب القلوب ثبت قلبي علي دينك )
    ربا

  11. #11
    عضو محيط المتميز الصورة الرمزية shehabtito2010
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    مصر
    العمر
    23
    المشاركات
    838
    معدل تقييم المستوى
    14

    افتراضي

    لاه يا ساسو سعات البعد بيزود الاشتياء والحب اكتر من اكون شيفو على طول اما عينى وبتفرق حسب الحب الى مبين الشخصين
    وحلو الموضع يا ساسو
    التعديل الأخير تم بواسطة shehabtito2010 ; 03-26-2009 الساعة 05:22 PM

  12. #12
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    ميرسي ليك ياشهاب البعد اللى يطول اكتر من حجمه بيولد الجفا ويموت الحب وبالتالى نتيجته النسيان
    لكن البعد اللى مدته قصيرة وبعدها هايبقا فى تواصل هو ده اللى بيولد الاشتياق والحب بيزيد
    ميرسي ليك جدا ياشهاب على مشاركتك


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  13. #13
    عضو برونزي الصورة الرمزية أحمد المصري
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    الدولة
    مصر - الكويت
    المشاركات
    1,020
    معدل تقييم المستوى
    0

    افتراضي

    لا اعتقد ان البعيد عن العين بعيد عن القلب

    لان مهما بعدنا .. تظل جذورنا وحنيننا الى الوطن

    والوطن هو الاهل والاصدقاء والاحبة وقبلكل شىء .. الانتماء

    ساسو

    تسلمى على طرحك المميز

    دعواتى لكى بكل الخير

  14. #14
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    ميرسي ليك ياحمد على رأيك بس بجد لو فى اى وسيلة اتصال بين البعيد عن العين يكون افضل كتير

    تسلم على مرورك الطيب


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  15. #15
    عضو برونزي الصورة الرمزية الولد الشقي
    تاريخ التسجيل
    Jan 2009
    الدولة
    الجمهورية الشقيه المتحدة
    العمر
    30
    المشاركات
    1,053
    معدل تقييم المستوى
    16

    افتراضي

    مش في كل الاحوال
    طالما في تواصل بين الطرفين وهما بعاد عن بعض ( المكان ) يبقي درجه الحب كبيرة بس مش معني كده انهم يفضلو بعيد
    لكن اذا كان مش فيه تواصل بين الطرفين بالاضافه الي بعد المكان طبعا اكيد هنا بقي نقول البعيد عن العين بعيد عن القلب
    اعمل لدنياك كأنك تعيش ابدا
    واعمل لآخرتك كأنك تموت غدا

  16. #16
    عضو فضي الصورة الرمزية bassim
    تاريخ التسجيل
    Nov 2008
    المشاركات
    2,116
    معدل تقييم المستوى
    27

    يا كسوفي!!

    موضوع جميل يا ساسو
    اعتقد ان البعيد عن العين بعيد عن القلب بس مش بعيد عن العقل
    والعقل احيانا بيكون اهم من القلب واكثر حكمة

  17. #17
    Super Moderator الصورة الرمزية أسماء هاشم
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    أحلى مكان فى مصر
    العمر
    26
    المشاركات
    6,497
    معدل تقييم المستوى
    70

    افتراضي

    موضوعك رائع يا ساسو

    بس انا من رايى ان معظمنا بيقدر يتحكم فى مشاعره
    وهو اللى بيقدر يفتككر الشخص اللى كان بيحبه وقت اما بيعوز
    ومش بيبقى بدافع الحب لاء انا شايفة انه بيكون بدافع الحنين
    الحنين لايام جميلة ولذكريات محفورة جوانا

    بجد ياساسو بشككرك على موضوعك كتير
    وللامام دائما




    اللهم لا تؤاخدنا إن نسينا أو أخطأنا

  18. #18
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    انا معاك ياشقى فى رأيك فعلا لو مفيش اى تواصل بينهم هاتبقا المقولة دى صح البعيد عن العين بعيد عن القلب وبيولد الجفا بينهم ميرسي ليك جدا ولردك فى الموضوع

    باسم لو فعلا العقل انشغل عن شىء تانى فى الحياة الموضوع ممكن يجى تدريجيا وبشكرك جدا على مشاركتك الجميلة دى


    بحييكى سمسمة على كلامك بس فى نقطة ان الانسان احيانا مش بيقدر بجد يتحكم فى الموضوع ده ميرسي ليك ياقمر على مرورك اللى اسعدنى ده


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  19. #19
    عضو فضي الصورة الرمزية سندريلا المسلمه
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    any where u r
    العمر
    30
    المشاركات
    4,415
    معدل تقييم المستوى
    50

    افتراضي

    اختى ساسو كم من بعيد قريب وكم من قريب بعيد فالعين أداة ولكن ليست موضع الأحساس
    بمن نحبهم ويحبونا.
    والحقيقة أن مركب الزمن لا يتوقف فإما يسير الى الحياة فنعمل وكأنا نعيش ابداً واما ألى اخرة فنعمل كأنا نموت غدا.


    جميل ان يبقى الأمل
    والأمل يحتاج الى عمل
    لان الأمل قد يتحول ألى ملل
    لمسة حنان بتوفيق
    والى الأمام
    تقبلى أجمل التحايات

  20. #20
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    حبيبتى سندريلا لو فى عمل فى اى صنع شىء جديد اكيد هايبقا الامل فى حياة موجود
    شكرا ليكى ياقمر على رأيك


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  21. #21
    عضو نشط الصورة الرمزية سمكوتة
    تاريخ التسجيل
    Mar 2009
    العمر
    29
    المشاركات
    483
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    مين صاحب المقولة دى البعيد عن العين بعيد عن القلب ال
    طبعا غلط دا البعيد عن العين معاية محفور فى القلب
    مرسوم فى عقلى هوة صحيح بعيد من زمان
    بس انا بحس انو معاية
    كل الرجال تغار من عطورها على نسائها
    وانا احببت امـــــــــــرأة يغار منها عطرها

  22. #22
    عضو فضي الصورة الرمزية سندريلا المسلمه
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    الدولة
    any where u r
    العمر
    30
    المشاركات
    4,415
    معدل تقييم المستوى
    50

    افتراضي

    برافو عليك ياسمكوته
    "قالوا البعيد ع القلب هو البعيد ع العين والله بهذا المثل ما امنت أنا ساعتين
    أن قلت روحى لحبيبى حتى ولو كان فين
    لو غاب يوم أنتين شهرين سنه سنتين
    هو حبيب العمر وبعده لا
    التعديل الأخير تم بواسطة سندريلا المسلمه ; 04-07-2009 الساعة 11:55 PM

  23. #23
    عضو برونزي الصورة الرمزية SNIPER
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    المشاركات
    1,607
    معدل تقييم المستوى
    22

    افتراضي

    اولا : السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    الاخت الغالية ساسو ..ارجو تقبل مروري ورايئ ليس في الموضوع وانما في مكان الموضوع
    انا شايف انه في المكان الغير مناسب ده قسم رجالة في رجالة وبعيد كل البعد عن اشياء تخص الرجال ..ارجو تقبل رايئ ونقدي وياريت متفهمنيش غلط في رايئ ده
    شكرا

  24. #24
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    سمكوتة شكرا ليك جدا على رأيك وللاسف فعلا موجودة وانا ذكرت لو مفيش اى وصل بينهم هايجي فى يوم ويتنسي لاننا بشر ومن طبيعتنا النسيان وده بيبقا على مدار الوقت وليس فى ذات الوقت نفسه

    سندريلا لو الحبيب غاااااب غاااااب وبعدين رجع او سمعتى حاجة عنه وهو كذلك اكيد هايفرق كتير لكن صعب لو الحبيب غاب وانتى مش تعرفى اى شىء عنه وهو كذلك وفضل بالسنين ...

    سنايبر ولو انك مش قولت رأيك فى الموضوع بس بشكرك على مرورك فيه
    ثانيا انا وضعته فى قسم الرجالة لان نسبة الرجالة اكثر فى بعدهم عن حبيبتهم بظروف مختلفة حتى لو فى بنات هى اللى بتبعد بيبقا الاكثر الرجال او على الاقل السبب فيهم بأختلاف الظرووف ....

    دى وجه نظرى وانا بحترم كل وجهات النظر والنقد ايضا


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  25. #25
    عضو برونزي الصورة الرمزية Mr engineer
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    1,287
    معدل تقييم المستوى
    19

    افتراضي

    اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة saso مشاهدة المشاركة

    سؤالى ..

    هل البعيد عن العين بعيد عن القلب ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    بيتهيأ لي أيوه
    good friends are like stars , you dont always see them but you are sure that they are always there

  26. #26
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    شكرا لرأيك يا Mr engineer


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


  27. #27
    عضو نشط الصورة الرمزية rofaida
    تاريخ التسجيل
    Feb 2009
    المشاركات
    488
    معدل تقييم المستوى
    10

    افتراضي

    ليس دائما، فالبعيد أحيانا يصبح أقرب مما كان إلى القلب،
    إن فرقتنا الأيام تجمعنا الذكرى.......
    ؟؟؟؟؟تسلمي زازو،؟؟؟

  28. #28
    عضو ملكي الصورة الرمزية saso
    تاريخ التسجيل
    Dec 2008
    الدولة
    القاهرة
    العمر
    29
    المشاركات
    13,335
    معدل تقييم المستوى
    139

    افتراضي

    شكرا لرأيك ياروفيدة ونورتى الموضوع ياقمر


    اللهم اشرح لى صدرى ** ويسر لى امرى


معلومات الموضوع

الأعضاء الذين يشاهدون هذا الموضوع

الذين يشاهدون الموضوع الآن: 1 (0 من الأعضاء و 1 زائر)

المواضيع المتشابهه

  1. العين والبصر
    بواسطة aliaa essam في المنتدى منتدى المعلومات
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 02-20-2009, 10:51 PM
  2. امراة على مقهى القلب
    بواسطة hoshoo في المنتدى منتدى ماوراء الطبيعة "ميتافيزيقيا"
    مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 02-14-2009, 05:18 PM
  3. عبد الوهاب في القلب
    بواسطة amir treka في المنتدى كرة القدم العربية
    مشاركات: 3
    آخر مشاركة: 02-02-2009, 01:24 PM
  4. مشاركات: 0
    آخر مشاركة: 12-20-2008, 05:24 AM

ضوابط المشاركة

  • لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
  • لا تستطيع الرد على المواضيع
  • لا تستطيع إرفاق ملفات
  • لا تستطيع تعديل مشاركاتك
  •